Blog

Bli av med huvudvärken med att använda en Mutjutin!

Bli av med huvudvärken med att använda en Mutjutin!

Sommarsemestern är över och för många innebär det återgång till arbetet och mer tid vid datorskärmen! När arbetsdagen passerar börjar hållningen ofta att sjunka och huvudet börjar skjuta sig närmare skärmen. Detta leder till spänningar i nacken och i skallbasen kan även leda till en känsla av tyngd i huvudet. Koncentrationen blir suddig och tanken flyter inte. 

Det är då det är en bra idé att ta en paus och få första hjälpen mot spänningar i nacken och huvudet! 

Med en Mutjutin kan du lindra spänningar på bara några minuter under dagen, till exempel vid skrivbordet, under ett möte eller över en kopp kaffe! 

Huvudvärk kan orsakas av många olika faktorer och huvudvärk förekommer i många olika former. De är dock ofta förknippade med ökad spänning i nackmusklerna och tuggmusklerna.

Musklerna i nacken har många olika funktioner. Musklerna måste hålla huvudet på plats och ta hand om huvudets dynamiska rörelser. Vårt huvud väger cirka 5 kg, så det är inte bara en lättviktare! Musklerna i nacken är till stor del integrerade i skallbasen genom membranstrukturen, det är därför som spänningen i nacken börjar kännas som en stramhet i bakhuvudet. Från musklerna i nacken går också muskler ner till revbenen. På så sätt kan spänningen i nacken också kännas som en tyngre inandning.

Detta är några snabba sätt att lindra huvudvärk:

Vie Mutjuttimen kaariosa kallonpohjaan ja tee kevyitä sivelyitä alaspäin kohti hartiaa.

Ta den böjda delen av Mutjutin till skallbasen och gör lätta nedåtriktade rörelser mot axeln. Sedan kan du fortsätta med en svängande rörelse längs samma linje uppifrån och ner. På så sätt engagerar du nackmusklerna på båda sidor av halsryggen.

Tee vielä täsmäkäsittelyä kallonpohjaan Mutjuttimella.

Gör ytterligare en precisionsbehandling på skallbasen. Placera kam-delen av Mutjutin på skallbasen och gör ett lätt tvärgående tryckning. Behandla hela skallbasen på detta sätt. 

Detta är bra för att lindra huvudvärk och för att slappna av i hela nack- och huvudområdet!

Nenän harjanteen yläpuolella, aivan kulmakarvojen sisäkärjissä sijaitsee painepisteet, joiden kautta voi helpottaa päänsärkyä.

Ovanför näsryggen, precis vid de inre spetsarna av ögonbrynen, finns tryckpunkter som kan användas för att lindra huvudvärk. Tryck lätt på denna punkt med det lilla stiftet av Mutjutin och gör en liten roterande rörelse i cirka 30 sekunder. Upprepa sedan på andra sidan.

Mutjuttimen kampaosa toimii mahtavana koko päänahan hierojana

Kam-delen av Mutjutin fungerar utmärkt som en fullskalig hårbottenmassage! Du kan gå igenom hela hårbotten med en lätt virvlande rörelse. Fungerar utmärkt för ett distansmöte ☺ eller som en avkopplande stund på kvällen före läggningsdags.

Denna typ av behandling lindrar inte bara muskelspänningar utan lugnar också nervsystemet och aktiverar kroppens naturliga smärtlindringsmekanismer. Därför har behandlingen ofta en omedelbar effekt på huvudvärken. Om dessa tekniker upprepas regelbundet är de också mycket effektiva när det gäller att förebygga huvudvärk. Som vi nämnde i början spelar tuggmusklerna också en viktig roll vid huvudvärk. Mer om behandlingen av tuggmusklerna i nästa månads blogginlägg!

  • Mutjutin™
    kr 149,00
  • Mutjutin™ Eco
    kr 199,00
  • Mutjutin™ Täljsten
    kr 589,00

Gillade du vårt blogginlägg? För fler blogginlägg om välbefinnande, besök vår blogg och hitta tips i videoformat, besök vår YouTube-sida här! Kolla också in Mutjutin-muskelhinna massageverktyget som finns i vår webbshop ovanför.

Vill du bli meddelad när det senaste blogginlägget publiceras? Prenumerera på Mutjuttis nyhetsbrev nedan!