Blogi

Taskukokoinen niskahierontalaite? Faskiakäsittelystä apua pääkipuun

Taskukokoinen niskahierontalaite? Faskiakäsittelystä apua pääkipuun

Usein kuulee puhuttavan, kuinka niska-hartianseudun lihakset ovat jumissa, pää ei käänny, pääkipu jyllää sitä särkee vietävästi. Oletko tiennyt, että todellisuudessa lihas ei ole jumissa? Oikeasti lihaksen ympärillä oleva faskia on kireä.

Mutta mikä ihme se faskia sitten on? Lihaskalvo. Nimensä mukaisesti se on kalvo, joka ympäröi lihasta. Jos lihaskalvot ovat kireät, lihakset eivät pääse toimimaan kunnolla ja olo tuntuu jäykältä. Todellisuudessa jumissa oleva lihas onkin kireä faskia.

Faskioiden hoitoon on alettu kiinnittää entistä enemmän huomiota viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tiedon ja vinkkien lisäksi markkinoille on tullut paljon erilaisia välineitä lihaskalvojen huoltoon. Jokainen tuntee putkirullat ja suurin osa on kuullut Gua Sha -kammoista. Jos luet tätä, olet jo kuullut myös Mutjuttimesta.

Helpotusta jännityspäänsärkyyn näillä toimenpiteillä

Useimmiten päänsärky ja pääkipu johtuu niin sanotusta jännityspäänsärystä, jonka aiheuttajaa on usein hankala yksilöidä. Jännityspäänsärky johtuu niska-hartianseudun jäykkyyksistä, joita aiheuttavat niin fyysiset kuin henkisetkin kuormitustekijät.

Miten jännityspäänsärkyä voi ennaltaehkäistä tai hoitaa?

  1. Nuku riittävästi. Suurin osa fyysisestä ja henkisestä palautumisesta tapahtuu unessa. Kun stressitasot laskevat, myös niska-hartianseudun ongelmat tyypillisesti helpottavat.
  2. Juo vettä. Vesi vanhin voitehista – vanha sanonta pitää edelleen paikkansa. Terveen ihmisen tulisi muiden nesteiden lisäksi juoda puhdasta vettä noin 1,5 – 3 litraa päivässä. Vettä tarvitsevat myös faskiat. Riittävä vedensaanti itsessään pitää faskiat joustavampina.
  3. Muista säännöllinen liikunta. Kuinka paljon on tarpeeksi? Nuori tarvitsee liikuntaa tunnin päivässä, aikuisetkin vähintään 150 minuuttia viikossa vähintään kolmen eri päivän aikana toteutettuna. Kuuntele kehoasi ja nauti liikunnasta – jo pelkkä ulkoilma helpottaa usein pääkipua.
  4. Venyttele ja käsittele faskiat. Nappaa käteen esimerkiksi Mutjutin ja käsittele niska-hartianseudun faskiat. Muista juoda ekstralasi vettä käsittelyn päätteeksi. Vinkit niska-hartianseudun faskioiden käsittelyyn saat Jarmolta videon välityksellä: https://youtu.be/svdLKD9nYHY

Lisää blogitekstejä hyvinvointiin löydät blogistamme ja vinkkejä videomuodossa Youtube- sivultamme täältä! Tutustu myös Mutjutin- kalvohierontavälineeseen suoraa verkkokaupassamme!

  • Mutjutin™ Vuolukivi
    58,90 
  • Mutjutin™ Eco
    19,90 
  • Mutjutin™
    14,90