Blogi

Vapauta jalkateräsi liikkeeseen!

Vapauta jalkateräsi liikkeeseen!

Onko Sinun tullut nyt lämpöisenä kesänä käveltyä paljon paljain varpain? Toivottavasti on, koska paljain jaloin kävely on mahtavaa käytännön jumppaa jalkaterälle! Valtaosan ajasta jalkaterämme ovat melko joustamattomassa ja tuetussa tilassa kengässä. Epätasainen maa, karkea hiekka ja kipristelyä aiheuttavat kivetkin jalkapohjien alla tekevät oikein hyvää. Vapauta siis varpaat ja jalkaterä vapaaseen liikkeeseen aina kun mahdollista!

Jalkaterä on tärkeä alusta koko keholle. Joten jos jalkaterämme on jäykkä, voi se aiheuttaa myös ongelmia ylemmäs ketjuun – polviin, lonkkiin selkään ja jopa niskaan asti!

Mutjuttimesta elvytystä jalkapohjille!

Paljain jaloin kävelyn lisäksi elvytystä jalkapohjille voit näppärästi toteuttaa myös Mutjuttimella! Mutjuttimella saat käsiteltyä hyvin koko jalkaterän alueen ja näin luotua hyvän pohjan koko kehon asennolle ja liikkeelle! Jalkapohjistamme nousee koko kehon takaosan yli kulkeva lihaskalvoketju. Pelkästään jo jalkapohjien mutjuttaminen vapauttaa liikettä koko kehon takaketjuun. Jalkapohjissa on toki myös valtava määrä kehon toimintaan heijastuvia triggerpisteitä, joiden käsittely lisää kokonaishyvinvointiamme. Jalkapohjan mutjuttamisella ennaltaehkäiset myös hyvin plantaarifaskiittivaivan syntyä tai helpotat jo mahdollisesti olemassa olevaa vaivaa.

Plantaarifaskiitti

Plantaarifaskiitti, eli jalkapohjan kalvojänteen tulehdus aiheuttaa kivun kantapäähän sekä kantakalvon keskiosaan. Kyseisestä vaivasta kärsii jossain vaiheessa elämää 10-15% ihmisistä ja se onkin yleisin jalkaterän alueen oire. Kipu tuntuu eniten aamulla ja liikkeelle lähtiessä pidempään paikallaan olon jälkeen. Välille kipuoire saattaa hävitä päivällä ja tulla uudelleen illalla päivän rasituksen jälkeen. Altistavia tekijöitä ovat erityisesti seisomatyö, juokseminen, voimakkaat toistuvat ponnistukset, ylipaino, alentunut nilkan liikkuvuus sekä jalkaterän asentovirheet.

Plantaarifaskiittivaivaa voidaan hoitaa usein eri apuvälinein ja nousjohteinen lihasharjoittelu tukee hyvin toipumista. Lisäksi välitöntä helpotusta saat Mutjuttimesta, jolla voit käsitellä kevyesti koko jalkapohjan.

Kaavi koko jalkapohja Mutjuttimen kaariosalla.
Paina kevyesti Mutjuttimen tappiosa jalkapohjaan ja pyöräytä. Käyn näin läpi koko jalkapohjan alue ja varpaat.

Näillä kahdella käsittelyllä rentoutat jo mahtavasti jalkapohjien kireyttä esimerkiksi rasituksen jälkeen. Näiden käsittelyiden lisäksi plantaarifaskiittivaivassa kannattaa käsitellä Mutjuttimella myös kantapään taka- ja sivuosat sekä pohje. Kun olet käsitellyt toisen jalkapohjan, niin kuulostele siinä vaiheessa jalkojen tuntemusta käsitellyn ja käsittelemättömän puolen välillä. Huomaat varmasti eron!

Jalkapohjien Mutjuttaminen toimii siis hyvänä rentoutuksena päivästä, vaikka jaloissa ei olisikaan kipuoireita. Plantaarifaskiittivaivassa Mutjutusta kannattaa toistaa kevyesti useamman kerran viikossa, aina vähän kerrallaan. Toisto tuo tulosta!

Mutjuttamisen lisäksi nautitaan vielä lämpimästä heinäkuusta paljain jaloin!

  • Mutjutin™
    14,90 
  • Mutjutin™ Eco
    19,90 
  • Mutjutin™ Verkkokurssi
    25,90 
  • Mutjutin™ Visakoivu
    44,90 
  • Mutjutin™ Vuolukivi
    58,90 

Tykkäsitkö blogitekstistämme? Lisää blogitekstejä hyvinvointiin löydät blogistamme ja vinkkejä videomuodossa Youtube- sivultamme täältä! Tutustu myös Mutjutin- kalvohierontavälineeseen suoraa verkkokaupassamme yltä.

Haluatko ilmoituksen, aina, kun uusin blogiteksti julkaistaan? Tilaa Mutjuttimen uutiskirje alta!