Blogi

Tietotyöläisen lihasten hoito

Tietotyöläisen lihasten hoito

Onko sinullakin niska-hartiaseudun vaivoja, jotka liittyvät tieto- ja näyttöpäätetyöhön? Yksi syy epämukavuuden tunteeseen ja kipuun niska-hartiaseudun alueella on huono työergonomia. Tässä blogissa käsittelemme, miten tietotyöläisen lihasten hoito voi olla helppoa!

Pään tulisi olla selkärangan jatkeena sen sijaan, että se on  ääriasennossa eteenpäin työntynyt. Näppäimistön, ruudun ja hiiren paikkaa  tulisi vaihdella niin, että työasentoihin saisi vaihtelevuutta. Päivittäin toistuvat yksitoikkoiset asennot kuormittavat samoja alueita staattisella lihastyöllä, jossa lihakset ovat jatkuvasti supistuneina. Tämä aiheuttaa puristusta verisuoniin ja aineenvaihduntatuotteet kertyvät lihaskudokseen aiheuttaen kivun tunnetta. Lihaksen rentoutuessa kipua poistaa runsashappinen ja ravinteikas veri. Jatkuva stressi ja kuormitus lihaksille voi aiheuttaa faskian kireyttä, mitä on mahdollista vapauttaa kotona Mutjuttimen avulla.

Tietötyötä tehdessä on kiinnitettävä huomiota ryhtiin sekä seisten että istuen. Eteenpäin työntynyt pää vie hartioita kasaan ohjaten olkapäitä eteenpäin ja rintaranka pyöristyy. Asento vaikeuttaa hengitystä ja lihakset kuormittuvat entistä enemmän. Hyvä ryhti avaa rintakehän ja optimoi hengitystä.

Kuvien avulla teet liikkeet oikein

Tehokkain keino vaivojen ehkäisyyn on liikunta, joten ota tästä liikkeet päivittäiseen käyttöön. Saat kivut vähenemään. Toista liikkeet rauhallisesti 8-10 kertaa ja tee sarjat monta kertaa päivässä.

Istu ryhdikkäästi jumppapallolla. Nosta hartiat korviin jännittäen lihaksia ja laske alas rentouttaen ne. Tunne ero jännittyneen ja rentoutuneen lihaksen välillä.

Kierrä vartaloa ojentaen toinen käsivarsi suoraksi etuviistoon.

Istu tukevasti jumppapallolla. Kierrä vartaloa ojentaen toinen käsivarsi suoraksi etuviistoon. Työnnä toinen käsivarsi taakse kyynärpää edellä. Vaihda vuorotellen. 

Työnnä kädet eteen ja anna selän pyöristyä. Pää on käsivarsien välissä. Avaa rintakehä ja vie kädet taakse. Voit tehostaa tekemällä uloshengityksen kun kädet ovat edessä ja sisäänhengityksen rintakehän ollessa auki. 

Tietotyöläisillä esiintyy yleisesti myös jännitysniskakipua, jossa lihakset kuormittuvat liiallisesti. Oireita voi lisätä myös työhön liittyvät psyykkiset tekijät, kuten työstä aiheutuva stressi. Oireet ilmenevät niska-hartiaseudulla kipuna ja jäykkyytenä. Muita oireita ovat päänsärky ja pahoinvointi.

Kivut olkanivelen alueella voivat johtua liiallisesta rasituksesta ja toistuvasti kädet kohoasennossa tehdystä työstä. Kiertäjäkalvosimen lihakset tukevat olkanivelen liikkeitä, joten on tärkeää tehdä niihin kohdistuneita harjoitteita. Rasituksen myötä lihasten kiinnityskohdissa voi ilmetä tulehduksia eli tendiniittejä. Yleisimmin olkapään alueen tendiitti liittyy ylempään lapalihakseen. Tieto- tai näyttöpäätetyötä tekevillä voi esiintyä tunnottomuutta, yösärkyä, kylmyyttä ja kömpelyyttä käsissä. Nämä oireet viittaavat rannekanavaoireyhtymään, jossa verisuonet ja keskihermo joutuvat ahtaalle jänteiden tulehduksen seurauksena.

Ennaltaehkäisyn ja työskentelystä palautumisen lähtökohta on kuormittuville alueille toteutettavat liikkeet ja vaihtelevuus työasennoissa. Asennonvaihtelu istumasta seisomaan ja työn tauottaminen jumppaliikkeiden kera ovat hyviä huoltavia toimenpiteitä.

Tietotyöläisen lihasten hoito Mutjuttimella

Mutjuttimella tietotyöläisen lihasten hoito onnistuu helposti ja voi hyödyntää käsittelemällä niska-hartiaseudun ja yläraajojen lihakset. Mutjuttimella saat välittömiä positiivisia vaikutuksia kipeytyneisiin lihaksiin. Vinkkejä mutjuttamiseen löydät ohjevihosta ja videosta.

Lisää blogitekstejä hyvinvointiin löydät blogistamme. Tutustu myös Mutjutin- kalvohierontavälineeseen suoraa verkkokaupassamme!

  • Mutjutin™ Vuolukivi
    58,90 
  • Mutjutin™ Eco
    19,90 
  • Mutjutin™
    14,90 

Lähteet:

Taimela, S., Airaksinen, O., Asklöf, T., Heinonen, T., Kauppi, M., Ketola, R., Kouri, J-P., Kukkonen, R., Lehtinen, J., Lindgren, K-A., Orava, S. & Virtapohja H. 2002. Niska- ja yläraajavaivojen ennaltaehkäisy, hoito ja kuntoutus. Lahti: VK- kustannus Oy.

Aalto, R. 2006. Työelämän selviytymisopas: Käytännön ohjeita työhyvinvointiin. Jyväskylä: WSOY

Fogelholm, M., Lindholm, H., Lusa, S., Miilunpalo, S., Moilanen, J., Paronen, O & Saarinen, K. 2007. Tervettä liikettä – terveysliikunnan hyvät käytännöt työter- veyshuollossa. Vammala: Vammalan Kirjapaino Oy

Hänninen, O., Koskelo, R., Kankaanpää, M. & Airaksinen, O. 2005. Ergonomia terveydenhuollossa. Klaukkala: Copyright Recallmed Oy

Sillanpää, J., Huikko, S., Nyberg, M., Kivi, P., Laippala, P. & Uitti, J. 2003. Effect of work with visual display units on musculoskeletal disorders in the office environment. [Verkkojulkaisu]. Occupational Medicine 53 (4). 443-451. [Viitattu 23.7.2013]. Saatavana: http://occmed.oxfordjournals.o…